UČENICI S POSEBNIM ODGOJNO-OBRAZOVNIM POTREBAMA
Odgoj i obrazovanje djece/učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (darovita djeca/učenici i djeca/učenici s teškoćama u razvoju) temelji se na individualnim specifičnim potrebama odnosno funkcionalnim sposobnostima svakog pojedinog djeteta/učenika koje uvjetuju osiguravanje primjerenih programa i oblika školovanja te primjerenih oblika pomoći/potpore tijekom odgojno-obrazovnog procesa u predškolskim, osnovnoškolskim i srednjoškolskim ustanovama.
Ovisno o potrebama, sposobnostima, mogućnostima i interesima djece/učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama kreiraju se posebne mogućnosti koje pridonose njihovom uključivanju u različite programe, aktivnosti i oblike inkluzivnog obrazovanja.
DAROVITI UČENICI
U školskoj godini 2023./2024. kontinuirano ćemo provoditi uočavanje, praćenje i poticanje darovitih učenika te im organizirati dodatni rad prema njihovim sklonostima, sposobnostima i interesima, prije svega kroz dodatnu nastavu, ali i izvannastavne aktivnosti i školske projekte (primjerice Ruđer Podcast). Nastavnici će s darovitim učenicima raditi po posebnom programu, uključivati ih u natjecanja ovisno o njihovim interesima, pratiti njihov napredak te o njihovim uspjesima izvijestiti Nastavničko vijeće. Rad s darovitim učenicima provodi se programima različite težine i složenosti kao diferencirani nastavni program u odgojno-obrazovnim skupinama, istraživačkim radionicama, putem programa u izvannastavnim aktivnostima te omogućavanjem pristupa izvorima specifičnog znanja.
Darovitom učeniku škola može iznimno odobriti odsutnost s nastave dužu od propisane te potrebama takvih učenika prilagoditi način ispitivanja i ocjenjivanja.
Program rada s darovitim učenicima obuhvaća:
- uključivanje u školske izvannastavne aktivnosti i projekte
- povećan rad nastavnika s darovitim učenicima
- nabavu potrebne nastavne opreme i literature
- pristup posebnim izvorima znanja
- državna i međunarodna natjecanja darovitih učenika u organizaciji nadležnog ministarstva za obrazovanje i drugih subjekata koji za to imaju odobrenje ministarstva nadležnog za obrazovanje
- poticajna sredstva učenicima za stipendije, nagrade i drugo.
ŠKOLSKI STRUČNI TIM ZA DAROVITE UČENIKE
- Marija Sučić Vojnović, prof. – pedagoginja u A smjeni; koordinatorica
- Margareta Kovač, mag. psych. – psihologinja
- Tatjana Janeš, prof. – nastavnica
- Jagoda Krajina, mag. educ. math. – nastavnica
- Dalibor Pekas, dipl. ing. – nastavnik
- mentorica/mentor učenika.
UČENICI S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU
Na temelju članka 65. stavka 2. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi i Pravilnika o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju, Tehnička škola Ruđera Boškovića provodi primjerene oblike pomoći školovanja učenika s teškoćama u razvoju.
Trenutno se u školi obrazuje 66 učenika s rješenjem o primjerenom obliku školovanja.
Na početku školske godine 2023./2024. održane su sjednice razrednih vijeća u kojima su nastavnici dobili informacije o vrstama teškoća koje učenici imaju, načinu pružanja podrške tim učenicima, metodama i oblicima prilagodbe sukladno preporukama stručnjaka uključenih u dijagnostiku, podršku i praćenje učenika upisanih temeljem rješenja o primjerenom obliku školovanja.
U nastavku se nalaze općenite preporuke za rad nastavnika s učenicima s teškoćama u razvoju, a ovisno o vrsti teškoće koju učenici imaju, primjenjuju se neki od navedenih načina metodičkih prilagodbi:
- Prilagodba količine – prilagođava se količina pojmova koje učenik mora naučiti ili broj zadataka koje treba riješiti.
Npr.
- prilikom pisane provjere znanja smanjiti broj zadataka, pojmova i definicija (ne odnosi se na prilagodbu sadržaja)
- umjesto cijele knjige čita se odlomak
- Prilagodba vremena – prilagođava se vrijeme koje je potrebno za učenje, završavanje zadataka ili testiranje.
Npr.
- osigurati više vremena za pisane provjere znanja
- više vremena za razgovor i uvođenje novih pojmova
- više vremena za izradu programa i zadataka
- dulje vrijeme za odgovor ili reakciju kod usmenih provjera znanja
- Prilagodba stupnja pomoći – povećava se ili smanjuje količina individualne pomoći svakom učeniku.
Npr.
- pomoć nastavnika (kada ostali učenici u razrednom odjelu imaju tihu aktivnost ili grupni rad)
- pomoć učenika iz klupe (pri razumijevanju zadatka, sistematiziranju znanja, izvođenju laboratorijskih vježbi)
- pomoć stručnih suradnica u školi i stručnih osoba izvan škole
- Prilagodba prezentacije sadržaja – prilagođava se način prenošenja obrazovnih sadržaja učeniku (mogućnost prilagodbe i na računalu).
Npr.
- povećanje veličine slovnih znakova, brojeva i simbola na ploči, radnom listu, …
- snimanje lektire/teksta
- korištenje računala
- vizualizacija (označavanje, isticanje, boje, slike)
- Prilagodba težine – prilagođava se razina znanja, vrsta zadataka ili pravila o tome na koji način učenik može pristupiti radu.
Npr.
- podijeliti zadatak (sadržaj) na više manjih cjelina
- ponuditi nekoliko odgovora
- korištenje kalkulatora, tablica
- Prilagodba načina iskazivanja znanja – prilagođavaju se načini na koje učenik može reagirati na nastavne sadržaje
Npr.
- preferirati određeni način ispitivanja učenika u odnosu na njegovu teškoću/e
- Prilagodba stupnja sudjelovanja – prilagođava se u kojoj je mjeri učenik aktivno uključen u zadatak
Npr.
- pomaže nastavniku ili učenicima održati prezentaciju
- odlazi po kredu, briše ploču, uređuje pano
- ovisno o učenikovim teškoćama, dozvoljavaju mu se određena odstupanja od razrednih pravila, posebno za učenike s ADHD-om (ustajanje za vrijeme nastavnog sata, napuštanje učionice uz dozvolu predmetnog nastavnika)
Drage učenice i učenici, slobodno mi se obratite vezano uz teškoće koje imate ili probleme s kojima se susrećete. Brige su uglavnom manje kad se s nekim podijele. Tu sam za vas i veselim se upoznati vas!
„Naučio sam da hrabrost nije odsustvo straha, nego trijumf nad njim.” – Nelson Mandela
Stručna suradnica psihologinja
Margareta Kovač, mag. psych.