UČENICI S POSEBNIM ODGOJNO-OBRAZOVNIM POTREBAMA
Odgoj i obrazovanje djece/učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (darovita djeca/učenici i djeca/učenici s teškoćama) temelji se na individualnim specifičnim potrebama odnosno funkcionalnim sposobnostima svakog pojedinog djeteta/učenika koje uvjetuju osiguravanje primjerenih programa i oblika školovanja te primjerenih oblika pomoći/potpore tijekom odgojno-obrazovnog procesa u predškolskim, osnovnoškolskim i srednjoškolskim ustanovama.
Ovisno o potrebama, sposobnostima, mogućnostima i interesima djece/učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama kreiraju se posebne mogućnosti koje pridonose njihovom uključivanju u različite programe, aktivnosti i oblike inkluzivnog obrazovanja.
DAROVITI UČENICI
U školskoj godini 2021./2022., kontinuirano ćemo provoditi uočavanje, praćenje i poticanje darovitih učenika te im organizira dodatni rad prema njihovim sklonostima, sposobnostima i interesima, prije svega kroz dodatnu nastavu, ali i izvannastavne aktivnosti.
Sustavno ćemo identificirati darovite učenike, raditi s njima po posebnome programu, pratiti njihov napredak te o tome sastaviti izvješće za sjednice Nastavničkog vijeća.
Rad s darovitim učenicima provodi se programima različite težine i složenosti kao diferencirani nastavni program u odgojno-obrazovnim skupinama, istraživačkim radionicama, putem programa u izvannastavnim aktivnostima te omogućavanjem pristupa izvorima specifičnog znanja.
Darovitome učeniku škola može iznimno odobriti odsutnost s nastave dužu od propisane te potrebama takvih učenika prilagoditi način ispitivanja i ocjenjivanja.
Program rada s darovitim učenicima obuhvaća:
- povećan rad nastavnika s darovitim učenicima
- nabavu potrebne nastavne opreme i literature
- pristup posebnim izvorima znanja
- državna i međunarodna natjecanja darovitih učenika u organizaciji nadležnog ministarstva za obrazovanje i drugih subjekata koji za to imaju odobrenje ministarstva nadležnog za obrazovanje
- poticajna sredstva učenicima za stipendije, nagrade i drugo.
ŠKOLSKI STRUČNI TIM ZA DAROVITE UČENIKE
- Marija Sučić Vojnović, prof. – pedagoginja u A smjeni; koordinatorica
- Tea Antolčić, mag. psych. – psihologinja
- Tatjana Janeš, prof. – nastavnica
- Jagoda Krajina, mag. educ. math. – nastavnica
- Dalibor Pekas, dipl. ing. – nastavnik
- mentorica/mentor učenika.
UČENICI S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU
Na temelju članka 65. stavka 2. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi i Pravilnika o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju, Tehnička škola Ruđera Boškovića provodi primjerene oblike pomoći školovanja učenika s teškoćama u razvoju.
Trenutno se u školi obrazuje 54 učenika s rješenjem o primjerenom obliku školovanja.
Na početku školske godine 2021./2022. održane su sjednice Razrednih vijeća, dok je 6. listopada 2021. održana sjednica Nastavničkog vijeća s točkom Dnevnog reda o radu s učenicima s teškoćama. Nastavnici su dobili informacije o vrstama teškoća, načinu pružanja pomoći, metodama i oblicima prilagodbe sukladno preporukama stručnjaka uključenih u dijagnostiku, podršku i praćenje učenika upisanih temeljem Rješenja o primjerenom obliku školovanja.
U nastavku se nalaze općenite preporuke za rad nastavnika s učenicima s teškoćama u razvoju, a ovisno o vrsti teškoće, primjenjuju se neki od navedenih načina metodičkih prilagodbi:
- Prilagodba količine – prilagođava se količina pojmova koje učenik mora naučiti ili broj zadataka koje treba riješiti.
Npr.
- smanjiti broj zadataka, pojmova, definicija
- umjesto cijele knjige čita se odlomak
- Prilagodba vremena – prilagođava se vrijeme koje je potrebno za učenje, završavanje zadataka ili testiranje.
Npr.
- osigurati više vremena za pisane provjere znanja
- više vremena za razgovor i uvođenje novih pojmova
- više vremena za izradu programa i zadataka
- dulje vrijeme za odgovor ili reakciju kod usmenih provjera znanja
- Prilagodba stupnja pomoći – povećava se ili smanjuje količina individualne pomoći svakom učeniku.
Npr.
- pomoć nastavnika (kada ostali učenici u razrednom odjelu imaju tihu aktivnost ili grupni rad)
- pomoć učenika iz klupe (pri razumijevanju zadatka, sistematiziranju znanja, izvođenju laboratorijskih vježbi)
- pomoć stručne službe u školi i izvan škole
- učenici s teškoćama uglavnom sjede u prvim klupama
- Prilagodba prezentacije sadržaja – prilagođava se način prenošenja obrazovnih sadržaja učeniku.
Npr.
- povećanje veličine slovnih znakova, brojeva i simbola na ploči, radnom listu, …
- snimanje lektire/teksta
- korištenje računala
- vizualizacija (označavanje, isticanje, boje, slike)
- Prilagodba težine – prilagođava se razina znanja, vrsta zadataka ili pravila o tome na koji način učenik može pristupiti radu.
Npr.
- podijeliti zadatak (sadržaj) na više manjih cjelina
- drugačija pravila (korištenje udžbenika pri rješavanju i sl.)
- ponuditi nekoliko odgovora
- korištenje kalkulatora, tablica
- Prilagodba načina iskazivanja znanja – prilagođavaju se načini na koje učenik može reagirati na nastavne sadržaje
Npr.
- preferirati određeni način ispitivanja učenika u odnosu na njegovu teškoću/e
- Prilagodba stupnja sudjelovanja – prilagođava se u kojoj je mjeri učenik aktivno uključen u zadatak
Npr.
- pomaže nastavniku ili učenicima održati prezentaciju
- odlazi po kredu, briše ploču, uređuje pano
- ovisno o učenikovim teškoćama, dozvoljavaju mu se određena odstupanja od razrednih pravila, posebno za učenike s ADHD-om (ustajanje za vrijeme nastavnog sata, napuštanje učionice uz dozvolu predmetnog nastavnika)
Dragi učenici, pozivam vas da mi se slobodno obratite vezano uz teškoće koje imate ili neke druge probleme s kojima se susrećete. Samo se trebate odvažiti i pokucati. Tu sam za vas i veselim se vašem dolasku!
„Snaga je riječi upravo neizreciva. Dobro odabrana riječ često je zaustavljala vojsku u bijegu, poraz pretvarala u pobjedu, spašavala čitavo carstvo.” Émile de Girardin
U Zagrebu 11. listopada 2021. godine
Stručna suradnica psihologinja
Tea Antolčić, mag. psych.